Marja Aalto: AiRRport-konsepti siivittää lentoliikenteen kehittämistä

Tampere-Pirkkalan lentoliikenteen kehittämisprojektin johtajana vastikään aloittanut Marja Aalto on toiveikas ja innoissaan.

 

– Tampere-Pirkkalalla on hyvät mahdollisuudet kehittyä. On nähtävä iso kuva vuosien päähän, tehtävä työtä pitkälle eteenpäin ja edettävä askel kerrallaan. AiRRport-hanke on mahtava työkalu ja kiinnostuksen herättäjä keskusteluissa kansainvälisten lentoyhtiöiden kanssa.

Lisävahvuuksia Aallon mukaan ovat myös viennissä vahva elinkeinoelämä, kansainvälisten tapahtumien paljous sekä lentokentän käyttäjien monipuolisuus logistiikkayrityksineen, SPR-lentoineen ja Satakunnan lennostoineen.

– Todella hienoa on alueen toimijoiden hyvä yhteistyö ja tekemisen tahto kentän kehittämiseksi. Yhteisrintamassa ovat muun muassa Tampereen kauppakamari, paikalliset yritykset, lähikunnat ja muut maakunnat. Monessa asiassa ollaan pitkällä, ja ainutlaatuista on minun palkkaamisenikin. Ei tällaista työpaikkaa ole muualla Suomessa missään.

Ja totta kai ensiarvoisen tärkeää on, että Tampere-Pirkkalan kentän omistava Finavia on luvannut tukensa kentän kehittämis- ja kasvusuunnitelmille.

– Suomen saavutettavuuden pitää olla hyvä, jotta tänne saadaan investointeja. Matkailu kasvaa tulevaisuudessakin, ja siihen Suomella on paljon annettavaa. Saavutettavuus edellyttää alueellisia lentoasemia. Tampereella on kaikki edellytykset kehittyä toiseksi suorien kansainvälisten yhteyksien pisteeksi Suomessa.

Portti kiinnostukseen

Lentoyhtiöt katsovat ensiksi, mistä ja millaisia matkustajavirtoja lentoasemalle saadaan.

– AiRRport-konsepti on työssäni todella merkittävä apu. Voimme näyttää, että matkustajavirrat keskisestä ja läntisestä Suomesta voivat olla isot, ja myös, että Tampere on sijainniltaan hyvä verkostoterminaali n paikka Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-kasvukäytävällä. Lentoterminaali rautatieasemalle ja siitä yhteys linja-autolla tai myöhemmin APM:lla lentoasemalle on suunnitelma, jota kansainvälisessäkin kuulijakunnassa kommentoidaan sanomalla ”wau”.

– Tärkeä tehtävä on saada syöttöliikenneyhteydet kuntoon. Tästä neuvotellaan Tampereen kaupungin kanssa.

Ryanairin päätöstä ensi kesän Tampere-Pirkkala-lennoista odotettiin, ja ja lokakuun alussa selvisi, että se jatkaa yhteyksillä Budapestiin ja Bremeniin.

– Tiedämme tilanteemme ja Ryanairin päätöksen jälkeen on helpompaa lähteä haarukoimaan mahdollisia uusia operaattoreita siltä jääviin aukkoihin. Toki lähdemme takamatkalta. Yhtiöt päättävät nyt reittilentojen yhteyksistä vuoden päähän, joten niihin emme pääse ihan heti vaikuttamaan. Tavoittelemme tilauslentoja vapaa-ajanmatkustukseen jo ensi kesäksi. Eurooppa on täynnä lentoyhtiöitä, joihin voimme olla yhteydessä.

Marja Aalto tietää, kenen kanssa neuvottelee, koska on ollut pöydän lentoyhtiöpuolella pitkään: Finnairin palveluksessa 15 vuotta, Air Finlandilla kolmisen vuotta. Hän oli myös perustamassa tilauslentoliikenneyhtiö Snowbirdiä.

– Kööpenhamina-operaattori on toivelistalla, Pietari tulisi tarpeeseen myös. Totta kai suorat yhteydet ovat tähtäimessä, mutta Pietarin suunnassa myös yhteistyö Lappeenrannan kentän kanssa voisi olla ratkaisu.

Tunnettuutta ja tunnustusta

Tampereen kaupunkiseutu maksaa Marja Aallon palkan. Hänen sijoituspaikkansa on Tredeassa.

– Rahoitusmalleja mietitään lisää, koska rahaa tarvitaan. Markkinointia on tehtävä kansallisesti ja kansainvälisesti, kun tavoitellaan sitä, että Tampere-Pirkkala koetaan keskisen ja läntisen Suomen yhteiseksi lentoasemaksi ja että hyvät yhteytemme tiedetään. Kansainvälistä näkyvyyttä tarvitaan, jotta saamme houkuteltua operaattoreita tänne.

Marja Aalto suunnitteleekin syksyn mittaan road show’ta lähimaakuntiin ja -kaupunkeihin ja toisaalta niiden edustajien kutsumista Tampere-Pirkkalaan.

– Ajatus on myös joulukuisen Twinkle-tapahtuman yhteydessä järjestää Aviation Forum kansainvälisille ilmailualan osaajille ja vaikuttajille.

Teksti ja kuva Annikaisa Knuutila

Marja aalto


– Tykkään haasteista, sanoo lentoyhteyksien kehittämisjohtajana aloittanut Marja Aalto. – Kehitystyö Tampere-Pirkkalan nostamiseksi miljoonien matkustajien kentäksi vaatii valtavasti työtä ja sitkeyttä, mutta potentiaali on ehdottomasti olemassa ja sen ympärille on hyvä rakentaa.


Mitä Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen sanoo lentoliikenteen kehittämistarpeesta? Lue
http://verkkolehti.pirkanmaa.fi/fi/maakunnan-toimijoilta-vaaditaan-nyt-yhteista-tahtotilaa