”Kasvattakaa meille hyviä osaajia!”

Kun Tampereen lukion rehtorit ja apulaisrehtorit kävivät tutustumassa Cargotecin ja Kalmarin toimintaan Tampereen Ruskossa, henkilöstöpäällikkö Kirsi Vihusaarella oli selkeä toive: – Kasvattakaa meille hyviä osaajia!

Ja tässä tehtävässä onnistumiseksi rehtorit Cargotecilla vierailivatkin.
 – Olemme tietoisesti tiivistäneet lukioiden ja yritysten yhteistyötä. Olemme toivoneet, että voisimme pitää rehtorikokouksia yrityksissä, ja meidät on otettu joka paikassa erittäin hyvin vastaan. Yritykset tuntuvat olevan lukiokoulutuksesta kiinnostuneita. Meidän taas on hyvä tietää, millaisia valmiuksia yritykset nuorilta odottavat, kertoo Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen johtaja Eija Tiisala-Heiskala.
Rehtorit ovat vierailleet Cargotecin lisäksi Solitassa, Metsossa ja Agco Powerissa. Vuoden 2015 alussa vuorossa on Nokian Renkaat. Tampereen kauppakamarin koulutusvaliokunnassa on käyty keskustelemassa, ja kauppakamari myös kustantaa rehtorien vierailumatkat.
– Otamme vierailuilla selvää, millaista koulutusta yritysten eri tehtäviin vaaditaan, millaista työ yrityksissä on. Kyselemme myös lukiolaisten kesätyönsaantimahdollisuuksista – nuoresta iästään huolimatta lukiolaiset osaavat monenlaista. Juuri on lähdössä liikkeelle ESR-hakemus, jolla yhdessä Tampereen kesäyliopiston kanssa haemme tukea siihen, että opiskelijat pääsisivät kesäyliopiston kautta tutustumaan työelämään ja työ olisi osa opintoja.
Tammerkosken lukion rehtori Matti Hännikäinen sanoo yritysvierailuilla havainneensa, että yrityksissä ja kouluissa on yllättävän monia samanlaisia kehittämiskohteita – muun muassa teknologian hyödyntämisessä.
– On todella mielenkiintoista nähdä, millaisia työpaikkoja yrityksissä on, ja sitäkin, kuinka monipuolista yritystoimintaa meillä seudulla on. Sitten niistä osaa kertoa opiskelijoillekin.
Opettajilla on myös ollut Opettajat työelämässä -projekti ja työelämään tutustumista työpaikoilla. Eija Tiisala-Heiskalaa kiinnostikin, ottaisiko Cargotec opettajan ’työharjoitteluun’.
– Mahdollisuuksien mukaan olemme ehdottomasti kiinnostuneita kaikesta yhteistyöstä. Vierailusta olisi hyvä sopia riittävän ajoissa, jotta saamme asiantuntijaresurssin opettajaa ohjaamaan, Kirsi Vihusaari lupasi.

Kansainvälisyys osana kaikkea

Henkilöstöpäällikkö esitteli rehtoreille Cargotecin ja varsinkin Kalmarin ja sen teknologian osaamiskeskuksen toimintaa ja henkilöstön osaamisvaatimuksia.
– Olennaista on, että olemme aidosti globaali yritys, henkilöstöä on 33 maassa. Se tarkoittaa, että kansainvälisyysaspekti on aina mukana, oli tehtävä mikä tahansa. Pitää osata toimia eri kulttuureissa, oltava kielitaitoinen sekä vuorovaikutus- ja esiintymistaitoinen. Jo peruskoulussa pystyy vaikuttamaan siihen, että nuorista kasvaa kansainvälisiä tekijöitä, Vihusaari sanoi.
Englanti on Cargotecin konsernikieli, joten sen pitää olla vahvasti hallussa. Lisäksi työmaat Latinalaisessa Amerikassa edellyttävät espanjan osaamista – englannilla ei pärjää – ja kiinan kielen taito on valtti Kiinassa.
– Minkään kielen opiskelu ei ole turhaa, kielitunneilla kannattaa olla hereillä, Vihusaari muistutti – ja rehtorit toivoivat saavansa tämän viestin perille nuorille miehillekin.
Lisäksi tietysti tarvitaan muun muassa vahvaa koneenrakennus- ja teknologiaosaamista, innovatiivisuutta ja projektinhallintaa, myynti- ja huoltopalveluosaamista, tiimityötaitoja…
– Fokuksemme on tuotekehityksessä, suunnittelussa, automaatiokehityksessä ja järjestelmien integroinnissa. Kun ennen myimme koneita ja laitteita, nyt myymme kokonaisratkaisuja, toimitamme kokonaisia satamia ohjausjärjestelmineen ja laitteineen, Kirsi Vihusaari kuvasi Kalmarin toiminnassa viime vuosina tapahtunutta isoa muutosta.

Teksti ja kuva Annikaisa Knuutila
Tampereen-lukioiden-rehtorit-ja-apulaisrehtorit-ovat-tarttuneet-sanoista-tekoihin-ja-vierailivat-Cargotecilla
Tampereen lukioiden rehtorit ja apulaisrehtorit ovat tarttuneet sanoista tekoihin ja tutustuvat määrätietoisesti seudun yrityksiin ja työelämään laajemminkin. Vuorossa yritysvierailu Cargoteciin.