EK:n Leena Mörttinen: Hysteerisen sääntelyn on loputtava

Teollisuuden neuvottelupäivät syyskuun lopulla keräsivät Tampereen kauppakamarin vieraaksi kymmenen muun kauppakamarin teollisuusvaliokuntien ja teollisuusalojen edustajia.

Teollisuuden arvostuksen nostaminen oli päivien puheenaihe, ja siihen antoi hyvän vauhdin johtaja Leena Mörttisen esitys juuri julkaistusta EK:n kasvun manifestista toimintaympäristön uudistamiseksi.
– Teollisuuden merkitystä vähätellään, mutta se työllistää suoraan ja välillisesti 600 000 ihmistä. Ei ole mitään syytä, ettei Suomi pystyisi rakentamaan teollista tulevaisuutta.
Toimintaympäristön parantamiseen EK:lla on neljä teesiä.
– Verotuksen ja sääntelyn liipasinsormi on saatava vihdoin kuriin, on purettava hölmöydet sektori sektorilta. Sanotaan, että sääntely tulee EU:sta, mutta olen kuullut, että Suomessa on kuritoimien piirissä 10 kertaa enemmän toimintoja kuin EU vaatii. Kuinka se on mahdollista? Miksi me ajattelemme, että on syytä kytätä kaikkea? Tarkka saa olla, mutta rajansa kaikella.
Toisessa teesissä kannustetaan investoimaan tutkimukseen, koulutukseen ja kansainvälistymiseen. Kolmannessa kehotetaan ottamaan kaikki tehot irti tuotantoteknologioista, jotka parantavat työn tuottavuutta.
– Annetaan energian, rahoituksen ja datan virrata. Kyse on siitä, miten digitaalisuus nähdään tuotannontekijänä. Mutta ollaanko tässäkin asiassa hysteerisen säänteleviä? Mörttinen kysyi.
Neljäs teesi: työmarkkinat kasvun esteestä sen mahdollistajaksi.
– Työn luonne muuttuu, on lisättävä mahdollisuutta sopia työehdoista yksilöllisesti.
Leena Mörttinen sanoi olevansa teollisuususkovainen ja arvioi Suomessa olevan paljon aivan loistoyrityksiä. Malliksi yritystensä tilannekatsauksen antoivat Avant Tecnon toimitusjohtaja Risto Käkelä ja johtaja Jarmo Talasrinne Linkosuolta. Avant oli edellispäivänä myynyt 36 kuormainta Helsingin kaupungille ja Linkosuo tehnyt samana päivänä ruissipsien vientisopimuksen Japaniin.
– Sitä tehdään, mitä asiakkaat tarvitsevat, mistä he ovat valmiita maksamaan. Tuotekehitys on meillä ihan tärkein asia, Käkelä sanoi ja lisäsi, että kun tuotekehitys oikealla tavalla sotketaan markkinoinnin kanssa, hyvä tulee.
Linkosuokin investoi vahvasti tuotekehitykseen. Se on ottanut teknologisen ja kaupallisen tiikerinloikan ulos perusleivonnan hintavetoisesta oravanpyörästä ja nostanut kuivaleivän ja snack-tuotteiden osuuden jo 65 prosenttiin liikevaihdostaan.

Teollisuuspaiva-parmasuo

Työmarkkinoiden toimivuus puhutti teollisuuden neuvottelupäivän osanottajia. Meconetin hallituksen puheenjohtaja, teollisuusneuvos Timo Parmasuo kertoi, että Meconetissa on irrottauduttu työsopimusajattelusta.
– Se on teknologiateollisuudessa mahdollista, kun siitä sovitaan työntekijöiden kanssa yhdessä. Olemme tehneet toiminnan niin avoimeksi, että työntekijä tietää yrityksen asioista saman verran kuin toimitusjohtaja. Vaatii työtä, mutta onnistuu.

Teksti ja kuva: Annikaisa Knuutila