CaseShopissa jaetaan oivalluksia ja oppeja kansainvälistymiseen

− Tuossa on ideaa! Mitenhän voisin käyttää sitä meidän yrityksessämme? Tällaisia oivalluksia heräsi Tampereen kauppakamarin kansainvälistymispalvelujen ensimmäisessä CaseShopissa huhtikuussa.

Teknologiayhtiö M-Files ja lääkinnällisteknisiä tukivaatteita valmistava Lymed kertoivat tilaisuudessa kokemuksiaan kansainvälisen myyntiverkoston rakentamisesta – tavoitteena, että kuulijat voisivat napata hyvät käytännöt omaan toimintaansa.

− Minusta on tärkeää jakaa tietoa muille yrityksille kokemuksistamme: missä olemme onnistuneet ja mitkä toimintamallit eivät välttämättä globaalisti toimi samaan tapaan kuin Suomessa. CaseShopissa oli hyvä rento tunnelma. Keskusteluissa huomasi selvästi, että osallistujilla on selkeä tarve saada uusia ideoita ja lähestymistapoja omaan kansainvälistymiseensä, EMEA-alueen kanavamyynnin johtaja Antti Arvio M-Files Oy:stä sanoo.

− Me olemme rakentaneet omaa myyntiverkostoamme ulkomailla järjestelmällisesti jo vuosia, joten oli luontevaa kertoa omista kokemuksista muille Tampereen alueella toimiville yrityksille.

Tiedonhallintaratkaisuja yrityksille tarjoavalla M-Filesilla on jälleenmyyjiä tällä hetkellä sadassa maassa. Kansainvälinen kasvuyritys on viisinkertaistanut liikevaihtonsa kolmessa vuodessa. Yhtiö ylsi viime vuonna kuudetta kertaa Deloitten nopeimmin kasvavien teknologiayritysten listalle ja monet markkinatutkimuslaitokset, kuten Gartner, Forrester ja Nucleus Research, ovat nostaneet M-Filesin maailman johtavien toimijoiden joukkoon.

Yritykseltä yritykselle – oikeita kokemuksia...

Caseyritysten kokemuksia käsiteltiin ryhmäkeskusteluissa, joissa pohdittiin muun muassa miten niistä voisi löytyä ratkaisuja osallistujien omiin kansainvälistymisen haasteisiin.

Business Development Director Rami Lehtonen Newelosta piti CaseShopia hyvänä tapana jakaa osaamista. Hän tuli paikalle kuulemaan toisten yritysten kansainvälistymisen vaiheista ja löytämään vinkkejä oman työnsä tueksi. Newelo Oy kehittää ja tarjoaa yrityksille mobiiliratkaisuja liikkuvan työn ohjaukseen ja raportointiin.

− Etenkin M-Filesin kansainvälistymisen opit osuivat hyvin oman yrityksen toimintaan. Tilaisuus oli hyvin organisoitu ja kaikki osallistuivat aktiivisesti keskusteluun. Päällimmäiseksi opiksi mieleen jäi, että kärsivällisyyttä pitää löytyä, sillä luottamuksen rakentaminen kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa vaatii aikaa.

Surveypal Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Kaikuvuo toteaa myös, että juuri mielenkiintoisten yritysten oikeat kokemukset sekä mahdollisuus sparrata ideoita ja ajatuksia toisten yritysten kanssa houkuttelivat hänet paikalle.

− Kokemukseni on, että Tampereella on vahva auttamisen kulttuuri ja oppeja jaetaan, kunhan siihen vain on tilaisuus. Samalla joku voi myös hyötyä meidän tarinasta.

Surveypal on verkkopalvelu, joka on tarkoitettu palautteen keräämiseen ja kyselyiden tekemiseen kaikilla päätelaitteilla. Yritys on jo taittanut hyvän matkaa omaa kansainvälistymistaivaltaan ja on muun muassa avannut toimiston San Franciscoon.

− Konkreettisinta hyötyä ja työkaluja saa varmasti omalla alalla tai samalla toimintamallilla toimivalta yritykseltä. Esimerkiksi M-Filesin kokemukset siitä, miten luoda vakuuttavaa läsnäoloa markkinoille ilman, että on siellä fyysisesti, olivat kiinnostavia. CaseShopin paras anti oli kuitenkin se, että paikalla oli hyvin erilaisia yrityksiä. Sellaisessa ympäristössä käydyt keskustelut herättelevät ja uudistavat ajattelua oikeasti.

... yli toimialarajojen

Toimitusjohtaja Teija Toikka Lymed Oy:stä on samaa mieltä. Yritys on tehnyt vientiä jo parikymmentä vuotta, ja Tampereella valmistettavia tuotteita myydään 15 maassa.

− Toisen vientiyrityksen näkemys voi olla hyödyllinen ja avata omia ajatusmalleja, vaikka toimiala olisikin eri. Kansainvälistymisen kipukohdat eivät usein ole alakohtaisia.

CaseShopissa Toikka halusi kertoa osallistujille konkreettisia, yksinkertaisia esimerkkejä yrityksensä erilaisista toimintatavoista kansainvälisen myynnin toteuttamisessa. Hänen tärkein neuvonsa on: mene ja tee!

− Tekstiilialan yrityksenä emme toimi kaikkein helpoimmalla alalla. Haluamme olla muille yrityksille esimerkkinä rohkeudesta ja ennakkoluulottomuudesta. Uudet yritystuttavuudet antavat ainakin minulle aina lisää uskoa Suomen viennin kasvumahdollisuuksiin.

Seuraava Tampereen kauppakamarin CaseShop järjestetään perjantaina 20. toukokuuta. Silloin ATA Gears ja OptoFidelity kertovat kokemuksistaan strategisen ketteryyden merkityksestä kansainvälisillä markkinoilla.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan seuraavaan CaseShopiin tästä.

Teksti Riikka Tietäväinen-Arola Kuvat Kaisa Löppönen

CaseShop2 nettiin

Yritykseltä yritykselle. EMEA-alueen kanavamyynnin johtaja Antti Arvio kertoi M-Filesin kokemuksista kansainvälistymisessä.− Osallistujilla oli selkeä tarve saada uusia ideoita ja lähestymistapoja omaan kansainvälistymiseensä, hän arvioi.

Etusivulla: Vertaistukea ja osaamisen jakamista. Tampereen kauppakamarin jäsenyritykset ovat toivoneet vertaistukea kansainvälistymiseen liittyviin asioihin. Tähän toiveeseen vastataan CaseShopeilla, joissa jo kansainvälistyneet yritykset eri toimialoilta kertovat käytännönläheisesti onnistumisistaan ja epäonnistumisistaankin. Inspiraatiota, motivaatiota ja oivalluksia jaettiin ensimmäisessä CaseShopissa huhtikuussa, toinen järjestetään 20. toukokuuta.