Aluesuunnittelu- ja liikennevaliokuntamme Helsingissä ja Espoossa

Tutustumassa Kalasataman keskeisimpään rakennustyöhön, WTC:llä maamme ajankohtaisiin hankkeisiin, länsimetroon, Aalto-yliopiston kampuksen kohteisiin ja Espoon kaupunkisuunnitteluun.

Kalasatama oli 150 vuotta sitten vilkas meriliikenteen kohtauspaikka, suojaisa satama ja ankkuroitumisalue eli redi. Ensi syksynä avattava Redi on ennennäkemätön yli 200 liiketilan ja 64 000 neliön kauppakeskus Suomessa, jonka kolmannessa kerroksessa on metroasema.

”Nykyaikaisessa kauppakeskuksessa on vahva painopiste muodissa, makuelämyksissä, viihteessä ja palveluissa. Rediin tulee esimerkiksi kiipeilykeskus ja ihmisten lennättämislaitteisto”, Redi-hankkeen tiedottaja Heli Pulkkinen SRV:ltä esitteli ekskursiolaisille.20180525 103542 (kopio)

Seitsenvuotisen rakennushankkeen sijoittajina toimivat 40 prosentilla SRV, 30 prosentilla Ilmarinen, 15 prosentilla OP-Pohjola-ryhmä ja niin ikään 15 prosentilla Lähi-Tapiola. Redin rakennustyömaa työllistää samanaikaisesti enimmillään 1 000 ihmistä ja koko projektin aikana 10 000 työntekijää.

Kalasataman kokonaisuuteen kuuluvat kauppakeskuksen lisäksi kahdeksan tornitaloa: kuusi asuintornia, hotelli- ja toimistotorni, Esplanadin puiston kokoinen pihakansi ja maanalainen pysäköintilaitos. Lähellä ovat myös luonnonläheiset ulkoilualueet Korkeasaari ja Mustikkamaa. Pihakannelta avautuivat upeat näkymät esimerkiksi Tervasaareen, Pohjoissatamaan ja Katajanokalle.

”Välillä on hyvä muistaa, että hienoja hankkeita on muuallakin kuin Tampereella”, ekskursion järjestäjä eli valiokunnan sihteeri ja Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund kommentoi.

Tällä hetkellä Kalasatamassa asuu noin 3 000 asukasta, vuonna 2020 kalasatamalaisia on 7500 ja 2030 peräti 20 000. Kun Kalasataman kaupunginosa ja alue on täysin valmis vuonna 2040 siellä on 25 000 asukasta ja 10 000 työpaikkaa.

Aluesuunnittelu- ja liikennevaliokuntalaiset lounastivat WTC-rakennuksen ravintolassa, jossa on muinoin toiminut pankkiholvisto. Lounaalle osallistui Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija Kaisa Saario, joka kertoi ajankohtaisista asioista Suomen liikennehankkeissa.

Länsimetrolla Aalto-yliopistolle

Seuraavaa vaihetta luonnehdittiin etukäteen ekskursion vaativimmaksi osuudeksi, kun suunnattiin Helsingin rautatieaseman metroasemalta Aalto-yliopiston kampukselle Otaniemeen. Länsimetro oli oikein toimiva ja kiidätti porukan Espooseen sujuvasti halki uutuuttaan hohtavien metroasemien.20180525 132214 (kopio) (kopio)

Otaniemessä määränpäänä oli Design Factoryn ja Startup Saunan naapuri Urban Mill, jossa kohtaavat uudet ideat ja ihmiset. Toiminnan piirissä on ollut yhteensä yli 50 000 osallistujaa, 1 500 tapahtumaa, 1 000 käyttäjää, 500 organisaatiota.

”Urban Mill on auttanut toteuttamaan 100 prototyyppiä ja kasvattamaan 50 startup-yritystä. Temaattinen yhteisö ja palvelu, joka auttaa luomaan parempaa urbaania elämää uusien kaupunki-innovaatioiden kautta. Urban Mill ei vie rahaa Aalto-yliopistolta, vaan tuo rahaa Aalto-yliopistolle,” tuottaja Lars Miiki kiteytti toiminnan tuottavuutta esitellessään konseptia.

Tapiolan asemakaavoituksesta vastaava Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksen aluearkkitehti Sampo Sikiö piti loisteliaan esitelmän Etelä-Espoon maankäytöstä ja länsimetron toteutuksen sekä käytön aikakaudesta.
20180525 142403 (kopio)”Harvoin kuulee ja näkee näin eläväistä ja esimerkillistä esitystä kaavoituksen tulevista näkymistä. Lisäksi on ihailtavaa kuinka rohkeasti olette lähteneet uudistamaan Tapiolaa”, aluesuunnittelu- ja liikennevaliokunnan puheenjohtaja, Aihio Arkkitehtien toimitusjohtaja Timo Meuronen arvioi.

Tämän jälkeen tutustuttiin vapaamuotoisesti Otaniemen kampusalueeseen: sekä Väreen rakennustyömaahan että juuri peruskorjattuun ja aikoinaan Finlandia-palkittuun Harald Herlinin kirjastoon.

Aluesuunnittelu- ja liikennevaliokunnan tehtävänä on edistää ja luoda edellytyk­siä terveen markkinata­louden mukaiselle toiminnal­le. Valiokunta osallistuu liiken­ne-, yhdyskunta? ja alue­suunnit­teluun, valvoo niiden kehitystä sekä edistää elinkeinoelämän etua näillä toiminta-alueilla.

Teksti ja kuvat: Noora Hietanen