Elinkeino-ohjelmaan terävät kärjet Ylöjärvellä

Ylöjärvi päivittää kuluvana vuonna elinkeino-ohjelmansa. Pohjaksi on haastateltu sataa yritystä, ja vuoropuhelua jatketaan helmikuussa yhteisessä foorumissa. Valtuustoon ohjelma tulee keväällä.

− Kuuntelemme yrityskentän palautetta niin, että esiin jalostuisivat oikeasti yritysten käytännön tarpeet. Ja jos haluamme ohjelmalle enemmän aitoa vaikuttavuutta, kärkiä on oltava nykyistä vähemmän. On mietittävä, mitkä ovat ne muutamat kärkiteemat, joihin todella satsataan, vt. kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto sanoo.
Ylöjärven hallintojohtajan tehtävistä kaupunginjohtajaksi valittu Sorvanto pudottaa vt:n tittelistään huhtikuun alussa.
Sorvannon mukaan Ylöjärven lähtökohdat kasvukuntana Tampereen kupeessa ovat erinomaiset. Väärillä strategisilla valinnoilla tältäkin pohjalta voi kuitenkin epäonnistua.
− Todellinen haaste on velkaantuminen. Se on meillä vielä kohtuullinen, noin 3 000 euroa per pää, mutta viime vuosien kova investointitahti näkyy. Sama ei voi jatkua, ja siksi tänä ja ensi vuonna vedämme investoinneissa henkeä.

”Asioita pyritään edistämään eikä jarruttamaan”

Viime vuonna julkaistussa tutkimuksessa yritysten edustajat arvioivat Ylöjärven Suomen yrittäjyysmyönteisimpien kuntien kärkikolmikkoon.   Muitakin samansuuntaisia tunnustuksia kaupunkiin on tullut viime vuosina.
− Ehkä se kertoo positiivisesta ilmapiiristä ja yrittäjämäisestä otteesta, jolla meillä tehdään elinkeinojen kehittämistyötä ja kuunnellaan yrittäjiä. Tuloksia tulee, kun asioita pyritään edistämään eikä jarruttamaan, Timo Isolähteenmäki kiteyttää.
Jarkko Sorvanto jatkaa, että myös luottamushenkilöillä on vahva ymmärrys aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.
− Se ei ole vain lause strategiassa, vaan aito tahtotila, joka heijastuu laajasti politiikan teon puolelle.
Vuonna 2014 Ylöjärvellä aloitti 163 uutta yritystä. Yritystonttikauppoja tehtiin kymmenen. Esimerkiksi Uuden Kuruntien varressa Siltatien yritysalueen ensivaihe myytiin loppuun, ja alueen laajennus tulee myyntiin kevättalvella.
Konepaja-metalliteollisuus on Ylöjärvellä vahvaa, ja tällä toimialalla esimerkiksi Prospero Oy, ST-Koneistus Oy ja Avant Tecno Oy tekivät merkittävät toimitilainvestoinnit. Elovainion yritysalueen myötä myös palveluliiketoiminta kasvaa hyvin. Yrityksiä toimii alueella noin 350, ja laajennuskaavoitus on menossa.
Tänä vuonna merkittävä avaus tehdään Kolmenkulman alueelle, jolle Ylöjärvi hakee yhdessä Tampereen ja Nokian kanssa kansallista Cleantech-elinkeinovyöhykkeen statusta. Toki tästä kisaavat muutkin kaupunkiseudut Suomessa.

Jarkko-sorvanto-elinkeinotoimen-organisointitapa-on-Ylöjärvellä.tehokas

Elinkeinotoimen organisointitapa on vt. kaupunginjohtajan Jarkko Sorvannon mukaan Ylöjärvellä tehokas. Pienellä ja ketterällä yrityspalveluyhtiöllä on suora linkki kaupungin johtoon.

Mitä kuuluu Ylöjärvi?

Ostovoima käännetty kotiinpäin, työvoimaa pitäisi saada
Kivilähde pulppuaa taas