Team Tampere etenee ja uudistuu:
Kokemusten jakaminen painottuu jatkossa

Pirkanmaalaisten pk-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittamiseksi perustettu Team Tampere -projekti saa hyvää palautetta. Ensimmäisestä toimintavuodesta tehty kysely yrityksille kertoo, että sillä on ollut selkeästi uuden liiketoiminnan syntyä tukeva vaikutus.

Lähes 90 prosenttia kyselyyn vastanneista on aloittanut oman kasvun ja kansainvälistymisen projektin KasvuCampin jälkeen.
Tähän mennessä on järjestetty viisi KasvuCampia, kaksipäiväistä ”työleiriä”, joihin on osallistunut 36 yritystä. KasvuCampissa yritys testaa omia kasvun mahdollisuuksiaan kokeneen valmentajatiimin tuella. Leirityksen jälkeen yritys voi siirtyä Kasvuverkostoon, jonka toiminta pyöräytettiin vauhtiin viime syyskuussa.
– Kasvuverkostossa on nyt 11 yritystä. Työmenetelminä ovat sparraukseen perustuvat case-seminaarit, round table -tilaisuudet sekä Kasvufoorumit, kertoo kehittämispäällikkö Henna-Riika Ruotsalainen Tampereen kauppakamarista.
Palautteen perusteella Team Tampere -toiminnan painotuksia on arvioitu uudelleen. Kokemusten vaihdolle ja verkottumisen mahdollisuuksille annetaan jatkossa yhä enemmän tilaa. Kasvuverkostoa kasvatetaan ja sitä kehitetään luottamuksellisen vuorovaikutuksen yritysverkostona.
– Juuri näitä asioita yritykset Team Tampereesta hakevat. Jokainen kyllä osaa oman bisneksensä, mutta kasvussa ja kansainvälistymisessä tarvitaan tukea ja vahvistusta omille ajatuksille, Ruotsalainen sanoo.

KasvuCamp oli kasvun paikka

Fitness-asuja ja bikinejä mittatilaustyönä valmistavan Biancaneven toimitusjohtajalle Elina Louerannalle vuoden takainen KasvuCamp oli sananmukaisesti kasvun paikka. Muut leirille osallistuneet yrittäjät olivat miehiä, jotka kohottelivat kulmiaan Louerannan liiketoiminnalle.
– Valmistamme kapean erikoisalan tuotteita, joissa on ripaus luksusta. Esimerkiksi Swarovskin-kivillä koristellut bikinit maksavat 500–1500 euroa. En ehkä osannut kertoa bisneksestäni oikealla tavalla. Kokemukset kuitenkin nostivat sisuni: vielä minä epäilijöille näytän, Loueranta kertoo.
Kiira Korven kisapuvut vuodesta 2007 valmistanut ja television Dancing on ice -kilpailun viime talvena puvustanut Biancaneve on kovassa kasvussa. Yritys lanseerasi viime syksynä oman urheiluvaatemalliston, joka on saanut hyvän vastaanoton.
– Verkkokauppamme myynti oli tämän vuoden ensimmäisellä kolmanneksella enemmän kuin viime vuonna yhteensä. Nyt tähtäämme tosissaan kansainvälisille markkinoille, lähinnä Venäjälle, mutta myös Saksaan ja Luxemburgiin, joissa on ostovoimaisia asiakkaita.
Loueranta aikookin osallistua Team Tampereen, Osaamo Oy:n ja Pirkanmaan ELY-keskuksen järjestämälle KasvuCampille kesäkuussa Pietarissa, tutkia myyntikanavia ja arvioida sikäläistä kysyntää.

Entistä ammattimaisemmin

KasvuCampin jälkeen moni asia on muuttunut. Ehkä eniten on tapahtunut Louerannan suhtautumisessa yrittämiseen ja omiin tehtäviinsä toimitusjohtajana. Entistä ammattimaisemman roolin sovittamisessa häntä on tukenut Team Tampereen kasvukonkari Sari Kanti-Paul.
– Olen harrastanut muodostelmaluistelua lapsesta asti, ja13-vuotiaana ompelin ensimmäisen kerran puvut joukkueelleni. Perustin Biancaneven jo vuonna 2006, mutta nyt vasta olen ryhtynyt jakamaan tehtäviä ja oppinut, että myös palavereita ja toiminnan suunnittelua tarvitaan, Loueranta naurahtaa.
– Biancaneveä kasvatettiin pitkään pelkällä tulorahoituksella. Nyt siinäkin on tapahtunut muutos. Laajensin yrityksen omistuspohjaa, ja käyn neuvotteluja mahdollisen sijoittajan kanssa. Kasvaakseen on oltava valmis ottamaan riskejä.

Biancaneve-Elina Louranta-osallistui-vuosi-sitten-KasvuCampille-yhdessa-myyntipaallikko-Katja-Kiviojan-kanssa

Biancanevessä on timantinlujaa tahtoa kasvaa ja kehittyä. Elina Loueranta (oik.) osallistui vuosi sitten KasvuCampille yhdessä myyntipäällikkö Katja Kiviojan kanssa. Leirin jälkeen yritystoimintaa on hiottu entistä ammattimaisempaan suuntaan.