Tampereen kauppakamarilehti

UUTISPÖYTÄ

Matkailu tuo euroja ja työtä luultua enemmän

Julkaistu 28.05.2014
Matkailun kokonaistulovaikutukset Tampereen seutukunnassa olivat yli 909 miljoonaa euroa vuonna 2012. Kokonaistyöllisyysvaikutukset olivat 4805 henkilötyövuotta.

Suurimpia hyötyjiä ovat vähittäiskauppa, majoitus- ja ravitsemispalvelut sekä virkistyspalvelut ja muut palvelut. Henkilöverotuloina matkailu toi kaikkiaan yli 19,6 miljoonaa euroa Tampereen seutukunnan kuntien talouteen, sen jälkeen, kun verotuloista oli vähennetty kuntien kaikki matkailumenot.
Matkailun taloudellinen ja työllistävä vaikutus osoittautui odotettua huomattavasti suuremmaksi, ilmenee Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergosin tekemästä seutukunnan matkailun tulo- ja työllisyysselvityksestä.

Särkänniemi vetää, festivaaleilla iso merkitys

Tutkituista kesäkauden matkailijoista jopa 85 prosentille Särkänniemi on vierailun syy. Elämyspuisto tuo Tampereelle joka vuosi yli 235 000 yöpyjää ja 65 miljoonaa euroa. Särkänniemen suora työllisyysvaikutus Tampereelle on 213 henkilötyövuotta.
 
Matkailutuloselvityksen kanssa yhteistyössä Pirkanmaan festivaalit - Pirfest ry ja Innolink Research Oy kartoittivat kulttuuritapahtumien ja -kohteiden alueellisia talousvaikutuksia sekä laatua Pirkanmaalla vuosina 2012–2014.
Selvityksen mukaan festivaaleilla ja kohteissa kävi yhteensä 2,5 miljoonaa vierasta, jotka toivat alueen elinkeinotoimintaan 253 miljoonaa euroa.
Festivaalien tukeminen on kunnalle kannattava investointi: tutkimuksessa mukana olleet festivaalit saivat alueellisia tai paikallisia avustuksia yhteensä vain 632 000 euroa ja valtakunnallisia avustuksia 1,13 miljoonaa euroa.
Vahvaa festivaalia. Tampereen Teatterikesässä kävi viime vuonna 95 000 vierasta. Tänä vuonna festivaalia vietetään 4.–10. elokuuta.

Teatterikesa blam!1 kuva Soren Meisner






Kansainvälisessä pääohjelmistossa on 20 teatteriryhmää ja 41 esitystä, muun muassa tanskalaisten Kristján Ingimarssonin ja Neander-ryhmän BLAM!, jossa nähdään, miten tavallisen harmaa toimisto muuttuu äijäenergiaa tihkuvaksi toimintaelokuvien näyttämöksi. Kuva Søren Meisner



Muumipatsas








Muumilaakso muuttaa Tampere-taloon. Talon remontti- ja laajennushanke aloitetaan vuonna 2015, ja uusi Muumilaakso avataan vuoden 2016 aikana. Muumilaakso sijoittuu pääasiassa nykyisin Rondo-salina ja Studiona tunnettuihin tiloihin, ja sen käyttöön tulee hieman yli tuhat neliötä. Tampere-talon uudistuksen kustannusarvio on 12 miljoonaa euroa, josta Muumilaakson osuus on neljä miljoonaa euroa.
Kuva Annikaisa Knuutila



Vastuullista ja vihreää

Matkailun volyymit kasvavat kovaa vauhtia, vuosittain enemmän kuin koko volyymi oli vuonna 1950. Matkailijoita oli viime vuonna 1,1 miljardia. Paitsi määrä, myös muoto muuttuu: halutaan nopeammin ja pidemmälle sekä entistä enemmän palveluja. Ympäristövaikutuksetkin ovat melkoiset. Matkailuun liittyvien, tosin ilman ruokaa ja elintarvikkeita laskettujen hiilidioksidipäästöjen ennustetaan nousevan vuoden 2005 1200 yksiköstä 3000 yksikköön vuoteen 2035 mennessä.
‒ Heikompaa jo hirvittää, mutta ilman matkailua yhteiskunta ei toimi, sanoo Joutsenmerkin markkinointikoordinaattori Antti Lehmuskoski.
Hän toivookin matkailijoiden entistä vihreämmin miettivän matkakohteitaan ja matkustustapojaan, toisaalta matkailubisneksen ottavan ympäristömerkin kriteerit ohjenuorakseen. Esimerkiksi Joutsenmerkin vaatimukset koskevat muun muassa energian ja veden kulutusta, kemikaalien käyttöä, ruokaraaka-aineiden alkuperää, kertakäyttötuotteita, jätehuoltoa, hankintoja sekä johtamisjärjestelmää.
Joutsenmerkki on myönnetty yhteensä 40 hotellille Suomessa. Tampereella joutsenmerkittyjä ovat Scandic Tampere Station, Rosendahl, Tampere City, Tammer ja Villa. Myös Särkänniemen Elämyspuiston ravintolat kuuluvat ympäristötietoisten joukkoon, Joutsenmerkki tuli ensimmäisenä huvipuistoravintolana Pohjoismaissa. Toukokuun alussa Joutsenmerkin sai Tampere-talo ensimmäisenä kongressikeskuksena Pohjoismaissa.
Scandicin Itä- ja Länsi-Suomen aluejohtaja Vesa Saloranta ja Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälä sanovat, että kuluttajat ovat valveutuneita, vihreydellä on kysyntää ja nuoret pitävät sitä jo itsestäänselvyytenä. Ja vaikka vihreämmät ratkaisut lisäkustannuksia saattavat ensin tuodakin, ne myös säästävät euroja merkittävästi.
‒ Eikä imagohyötyjä pystytä edes rahassa mittaamaan, Seppälä sanoo.

Joutsenmerkki






Suomessa Joutsenmerkin eli pohjoismaisen ympäristömerkin myöntää ja sen käyttöä valvoo Ympäristömerkintä – Motiva Services Oy.

Avainsanat:

4/2014, Matkailu