Tampereen kauppakamarilehti

UUTISPÖYTÄ

Kuluttaja toivoo vaihtoehtoja, valmiina

Julkaistu 21.10.2015
Suomen elintarviketeollisuuden tuotannon arvo on laskenut ja kokonaismarkkina supistunut vuodesta 2013 lähtien. Kuluttaja haluaa halpaa, toisaalta ostaa kyllä kalliimpaakin.

 

− Elintarvikkeiden hintojen lasku jatkuu edelleen, ja se on alan kova haaste, koska tekemisen ja raaka-aineiden kustannukset eivät ole laskeneet, Saarioisten toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä sanoo.

Ketteryyttä vastata kuluttajien toiveisiin Saarioinen haki lopettamalla teurastustoiminnot. Näin tuotekehitystä ei rajoita se, että tuotannossa pitäisi hyödyntää kaikki ruhonosat. Toimintamalleja on muokattu, tuotu markkinoille uusia tuotteita ja pienennetty pakkauskokoja. Kodeista yli 75 prosenttia on nyt 1−2 hengen talouksia.

Kilpailukyvyn parantamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi ensi vuodelle suunnitellaan laajaa 8,5 miljoonan euron säästöohjelmaa.

Ruokailutilanne ohjaa valintoja

Kuluttaja haluaa halpoja elintarvikkeita, mutta ostaa kyllä kalliimpiakin. Kuluttaja haluaa vaihtoehtoja, siksi kaupaksi käyvät pienten tuottajien isoja valmistajia kalliimmat tuotteet. Myös kauppa haluaa tarjota vaihtoehtoja ja elävöittää valikoimaa. Silloin se pitää hyllyssä pienen valmistajan tuotteen, jonka menekillä vastaava Saarioisten valmiste poistettaisiin hyllystä.

Tiettyjen Saarioisten tuoteryhmien, esimerkiksi tuoreiden täytettyjen voileipien, tuoresalaattien ja salaattiaterioiden kysyntä kasvaa valmismaksalaatikkoa kolme kertaa kalliimmalla hinnalla. Pienten pakkausten, annosaterioiden, valmiskeittojen ja -puurojen kysyntä kasvaa, kun halutaan valmista helposti ja ilman hävikkiä.

− Ostohetkellä ei ole ollenkaan kyse pelkästä hinnasta, vaan kuluttajan tilanteesta ruokailuhetkellä. Hän haluaa entistä enemmän nopeaa, valmista ruokaa.

Mäkelän mukaan paine hintojen jatkuvaan laskuun on haaste koko elintarvikeketjulle. Loppujen lopuksi hintojen alennus syö niin teollisuuden kuin alkutuotannon toimijoilta kannattavuuden ja pelivaran, jolla voitaisiin investoida tuotannon kehittämiseen ja tuotekehitykseen.

− Äärimmäinen hintojen lasku ei ole kuluttajankaan etu, sillä tietyssä pisteessä myös laatutaso todennäköisesti laskee.

Joulupöytää tehdään jo

Elintarvikeyhtiön tärkein myyntisesonki on joulu, ja joulukuussa Saarioisten liikevaihto on 50 prosenttia normaalikuukautta isompi. Joulupöydän tuotteita Kangasalan Sahalahden tehtaalla on tehty alkusyksystä saakka.

Sahalahdella ollaan suomalaisen elintarvike- ja valmisruokateollisuuden juurilla. 1950-luvun lopulla yhtiö aloitti paikkakunnalla valmisruokien valmistuksen. Yksi ensimmäisistä vuonna 1957 oli maksalaatikko, jonka kysyntä on ollut läpi taantumavuosien vakaata.

Samoin on ollut muidenkin valmislaatikoiden. Maksalaatikkoa paistetaan edelleen yli kahdeksan miljoonaa rasiaa vuodessa.

Teksti ja kuva Aila Välikoski

Ilkka makela


Toimitusjohtaja Ilkka Mäkelän mukaan sosiaalisen median avulla on saatu nopea suora kontakti kuluttajiin. Tällainen yhteys esimerkiksi pienillä elintarvikevalmistajilla on ollut luonnostaan paikallisissa myyntipisteissään.