Nyt digitalisoidaan vuorovaikutusta

Työeläkeyhtiö Ilmarinen ja Tampereen kauppakamari sekä Aalto-yliopiston opiskelijatiimi ja startup-yritys Investor Eye kehittävät yhdessä uutta alustaa digitaaliseen vuorovaikutukseen. Pilottisovellus esitellään Sähköä liiketoimintaan! -seminaarissa 21. huhtikuuta. – Tarkoitus on luoda uudenlaisia yhteistyön muotoja, saada uusia sidosryhmiä työskentelemään yhdessä, sanoo Ilmarisen kehitysjohtaja Pekka Puustinen.

Tampereen kauppakamari pohtii, miten se voisi kehittää palveluitaan digitalouden ajassa jäsenyritystensä hyödyksi. Työeläkeyhtiö Ilmariselle taas on tärkeää, että suomalaiset yritykset menestyvät ja kasvavat, ja se on kirjannut uuden strategiansa yhdeksi tavoitteeksi palvella asiakkaita digitaalisesti.

Nyt Aalto-yliopiston opiskelijatiimi, tekniikasta vastaava Investor Eye, kauppakamari ja Ilmarinen miettivät, voidaanko vuorovaikutusta digitalisoida, rakentaa sähköinen alusta isojen yritysten ja pk-yritysten kohtaamiseen. Perusidea on opiskelijoiden, ja he työskentelevät projektinomistaja Ilmarisessa kevään ajan.

Alustalla pk-yritykset voivat hakea esimerkiksi rahoitusta, yhteistyökumppaneita, neuvonantajia. Alustalla pystyy esittelemään yritystään ja innovaatioitaan. Isojen yritysten edustajat voivat helposti tutustua tarjolla oleviin innovatiivisiin ajatuksiin, palveluihin ja tuotteisiin ja miettiä, miten ne voisivat hyödyttää omaa liiketoimintaa.

– Uskomme, että isojen yritysten ja startupien yhteistyön tiivistäminen kolmannen osapuolen välityksellä tukee molempien kasvua, Puustinen sanoo.

Hyödyllisyys selviää kokeilemalla

Verkostoitumisen edistäminen on kauppakamarin perustoimintaa. Fyysisten tapaamisten lisäksi yritysten edustajat voisivat kohdata myös verkossa.

– Näin saadaan nopeasti kokoon iso joukko ihmisiä ja vuorovaikutus mahdolliseksi silloin, kun se sopii ihmisille parhaiten, Puustinen sanoo ja lisää, että toki tällaisia alustoja on yritetty maksullisena yritystoimintana ennenkin.

– Eläkeyhtiön vahvuuksia tällaisessa hankkeessa ovat asiakaskunnan laajuus sekä se, ettei meillä ole suoraa ansaintatarvetta. Meitä kiinnostaa, onko ratkaisu yrityksille hyödyllinen. Ja se selviää vain kokeilemalla. Tampereen kauppakamarin kanssa halusimme yhteistyöhön, koska Tampereen seutu on vahva kasvualue ja aiomme Ilmarisena olla entistä enemmän läsnä täällä.

Pilottiin mukaan!

Alustaa pilotoidaan Tampereen kauppakamarin jäsenyritysten kanssa, ja jos ratkaisu toimii, Ilmarisella on juuri asiakaskuntansa kautta mahdollisuus skaalata palvelua todella laajaksi. Ilmarisen asiakkaina on kolmannes suomalaisista yrityksistä.

– Haemme tällä vastauksia siihen, mikä on digiajan kauppakamari. Kokeilemalla päästään eteenpäin, ja alusta on yksi hyvä tapa. Se on myös jäsenillemme mahdollisuus lähteä testaamaan digitaalisia alustoja, sanoo Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

Eskelinen ja Puustinen toivovat, että yritykset innostuvat mukaan pilottiin.

– Osallistuminen ei vie juurikaan aikaa eikä maksa mitään, eikä osallistuminen edellytä Ilmarisen asiakkuutta. Uskon, että kun nyt kokeillaan pienellä porukalla ja tehdään avarakatseisesti työtä, voidaan saada kauaskantoisia hyötyjä, Puustinen sanoo.

Pilotti lanseerataan 21. huhtikuuta ja sen tuloksia esitellään toukokuun puolivälissä. Silloin myös päätetään sen jatkosta.

Uudenlainen palvelu edellyttää
uudenlaisia tapoja kehittää organisaatiota

Pekka Puustinen palkattiin viime syksynä Ilmariseen asiakaskokemuksesta ja yrityskulttuurista vastaavaksi kehitysjohtajaksi, erityisesti sparraamaan digitaalisuuden haltuunotossa.

– Kulttuuri muuttuu palveluorganisaatioksi ja palvelut digitalisoituvat. Miten yhdistää osaamisemme ja digitaaliset mahdollisuudet? Miten oma ja sidosryhmiemme osaaminen siirretään asiakkaan arkeen? Miten asiakasta palvellaan? Ei pidä jumiutua eläkevakuutus-tuotteeseen.

Uudenlainen palvelu edellyttää myös uudenlaisia tapoja kehittää organisaatiota.
– Ilmarisessa kaikki halukkaat on ohjattu ketterään kehitysprosessiin, jota toteutetaan Wauhdittamossa. Siellä saa kehittää, jos haluaa.

Yrityksessä järjestetyssä palveluajattelukoulutuksessa saatiin 300 kehitysideaa, ja niistä tiivistyi 10 toteutettavaa ja testattavaa projektia.

– Projekteihin saa hakeutua kuka tahansa yli yksikkö- ja hierarkiarajojen. Tänä keväänä saa kahden kuukauden ajan käyttää 10 – 15 tuntia viikossa kehittämisideoiden edistämiseen. Ulkopuolisena fasilitaattorina toimintaa organisoi tamperelainen New Factory International, joka tunnetaan kansainvälisestä Demola-verkostostaan.

Muista Sähköä liiketoimintaan! -seminaari 21.4.

Miten Ilmarinen toteuttaa uudenlaista ja ketterää kehittämistä? Katso https://www.ilmarinen.fi/wauhdittamo/

Pekka-Puustinen Ilmarinen sisanetti

Ilmarisen kehitysjohtaja Pekka Puustinen sanoo, että digitaalisuus mahdollistaa uuden roolin ottamisen asiakkaan arjessa.

– Kysymys on siitä, minkälaisen roolin itse kukin haluaa ottaa. Kuva Ilmarinen

Teksti Annikaisa Knuutila