Tampereen kauppakamarilehti

TAMPEREEN KAUPPAKAMARILEHTI

”Ei mikään yhden miehen show”

Julkaistu 25.04.2018
Reijo Karppinen alkoi virittää hydrauliikan vallankumousta autotallissaan Ylöjärvellä vuonna 1986. Hän on nyt ollut kapellimestarina Dynaset Oy:n kasvussa reilut 30 vuotta.
– Mutta ei tämä mikään yhden miehen show ole, Karppinen sanoo ja korostaa koko organisaation osaamista.


Vuonna 1986 hydraulilaitteiden valmistus liikkuviin työkoneisiin oli selvä valinta liikeideaksi. Yhtä selvää oli, ettei lähdetä tekemään vain yhtä tuotetta, vaan koko ajan laajenevaa tuoteperhettä. Selvää oli sekin, että nimen pitää toimia kansainvälisillä markkinoilla.

Markkinat rakennettiin itse

Dynaset tähtäsi vientimarkkinoille heti, vaikka Reijo Karppinen nyt naurahtaakin olleensa lähes kielitaidoton insinööri.

– Ajattelin ensin, että vientiä täytyy tehdä jonkun toisen, itse ei osata. Konsulttitoimistolla teetimme selvityksen markkinanäkymistä Euroopassa, ja sen tulos oli, että ”markkinoita ei ole, ei voi viedä”.

Karppinen ei tietenkään tyytynyt vastaukseen.

– Kun huomasin konealan messut Ruotsissa ja kun firman kassassa oli sen verran rahaa, että sain standin varatuksi, lähdin pakettiautolla matkaan ja testaamaan, minkälaista ulkomailla on. En minä ruotsia osannut, mutta messuilta tuli muutama kauppa, se rohkaisi.

Kontaktoimista ja asiakashankintaa jatkettiin Ruotsissa, sitten Karppinen lähti Tanskaan, Hollantiin, Saksaan.

– Päätin, että kun liikun maailmalla, joka päivä pitää avata 15 potentiaalisen asiakkaan ovi. Muutama käynti oli ennalta sovittu, mutta paljon oli täysin kylmiä kontaktinottoja. Tällä periaatteella tein vuosittain useita matkoja Eurooppaan – ja todistin vääräksi konsulttien tuomion. Tai tavallaan he kyllä olivat oikeassa: ei pioneerituotteelle ollut markkinoita. Ne piti rakentaa itse.

Kun tieto leviää, kaupankäynti leviää

Samalla ajatuksella Dynaset vie nykyäänkin, myyntimiehen päivä täytetään yhteydenotoilla ja asiakaskäynneillä.

– Ei ole parempaa osattu kuin kontaktoida. Käymme yrityksissä esittelemässä Dynasetin tuotteita, emme niinkään mene myymään. Kerromme, mitä kyseinen yritys voi tuotteillamme saada aikaan. Se on tuotteista tiedottamista. Eivät käynnit heti tuota kauppaa, mutta kun tieto leviää, kaupankäynti leviää.

Karppinen ei usko siihen, että kun laittaa tiedot internetiin, muuta ei tarvita.

– Että kaikki näkee ne sieltä… Kukaan ei näe. Asiakkaalle on ensin vietävä tietoa meistä, vaikka kahvikupillisen äärellä. Pitää herättää kiinnostus lisätietojen hankkimiseen. Sitten tieto alkaa liikkua.

Oma tekeminen on Karppisen mukaan ollut järkevää ja kannattavaa.

– Rakennamme itse markkinoita ja elämme niiden mukana ¬– pärjäämme ittellämme. Olemme kyllä avoimia erilaisille yhteiskunnan tukemille vienninedistämishankkeille, ja yhteinen Suomi-henki on hyvä. Mutta ihan Dynasetin näkökulmasta katsoen mukanaolo hankkeissa ei ole ollut taloudellisesti kannattavaa.

Karppinen tarkastelisi kriittisesti ylipäätään julkisesti tuettujen organisaatioiden ja virkamiesten määriä ja vähentäisi niitä reippaasti – samalla kevenisi yritysten verotaakka.

– Suomalaiset ovat itsenäisiä ja osaavia, emme tarvitse holhoamista ja sääntelyä. Annetaan  nykyistä enemmän vapausasteita ja rohkaisua tekemiselle, niin Suomi pärjää paremmin maailmalla.

Dynaset kasvaa nyt keskimäärin 15–20 prosenttia vuodessa, henkilöstöä on 80 ja liikevaihtoa 16 miljoonaa euroa. Omaa suoraa vientiä on 85 prosenttia liikevaihdosta, epäsuora vienti mukaan lukien viennin osuus on yli 90 prosenttia.


Dynaset Reijo-KArppinen-poydan-aaressa netti

– Miten toimiala muuttuu? Dynasetin liiketoimintasuunnitelma on ollut sama alusta alkaen, mutta voi olla, että
30 vuoden päästä Dynaset ei enää ole hydraulilaitetoimittaja vaan komponenttivalmistaja, Reijo Karppinen tuumaa.

”Mitä ajattelet tehdä isona?”


Reijo Karppinen tiesi jo varhain, mitä hän haluaa tehdä isona.

– Olen aina ollut kiinnostunut autoista, liikkuvista työkoneista ja maatalouskoneista. Keskikoulussa matematiikka ja fysiikka olivat aina 9 tai 10, ja opettajat houkuttelivat lukioon. Mutta oli päivänselvää mennä
autonasentajalinjalle ammattikouluun. Opiskelua jatkoin Seinäjoella teknillisessä koulussa ja sen jälkeen Tampereella teknillisessä opistossa. Tällaista polkua
vahvan ammattitaidon saamiseksi suosittelen kyllä muillekin.

Karppinen on sitä mieltä, että jokaisen noin kymmenvuotiaan lapsen vanhemman pitäisi joka päivä kysellä lapselta, mitä tämä on suunnitellut ryhtyvänsä tekemään isona.

– Mitään alaa ei saa mollata eikä tyrkyttää, vaan asettaa kysymys pohdittavaksi. Vaikkei lapsi mitään vastaisikaan, kysyy vaan aina uudestaan. Ihan liikaa ajatellaan, että ”ei ennen lukiota voi mitään tietää”. Kyllä voi. Asiaa pohtimalla alkaa löytyä oma ala, johon on kipinää. Ei ammatinvalintaa pidä ajatella sen mukaan, millä alalla tulevaisuudessa on töitä tai missä tienaa hyvin, vaan sen mukaan, mikä kiinnostaa.

Reijo Karppinen kasvoi yrittäjäksi jo koulupoikana, kun hän kotitilalla 15-vuotiaasta lähtien pyöritti sivutoimisesti autokorjaamoa. Ensimmäinen ajatus oli perustaa huoltoautoyritys, mutta teknillisessä opistossa oli niin kiinnostava hydrauliikan kurssi, että hydrauliikka hurmasi miehen. Kun työssä kertyi hydrauliikkakokemusta, innostus kasvoi.

– Kaksi vuotta hydrauliikkasuunnittelijana kirkasti ajatuksen: perustan hydraulilaitteita valmistavan yrityksen.

Dynaset kolmikko nettiin

Dynasetin tuotekehitys on innovaatioita, prototyyppejä, toimintavarmuuden ja kustannustehokkuuden parantamista, valmistettavuuden kehittämistä, tuotemuotoilua. Tai pienempiä parannuksia, kuten hydraulisessa korkeapainepesurissa kartioliittimen vaihtaminen kontramutteriksi asentajan idean pohjalta. – Oletko vielä tätä nähnytkään? Muutos helpottaa kokoonpanijan ja asentajan työtä, näyttää kokoonpanoasentaja Teemu Ylä-Soininmäki Reijo Karppiselle. Varaosalaatikolla kokoonpanoasentaja Antti Forstén.



Pioneerina – edelleen

Hydrauliikka toimi koneissa jo 1960-luvulla, mutta Dynaset alkoi pioneerina teollisesti tuotteistaa sitä. Dynasetin pienet ja tehokkaat hydrauligeneraattorit, -korkeapainepesurit ja -kompressorit muuntavat liikkuvan työkoneen hydraulivoiman sähköksi, korkeapainevedeksi, paineilmaksi, magneetiksi tai tärinäksi.

– Hallitsemme kokemuksemme ansiosta erilaisten työkoneiden erilaisia hydrauliikkajärjestelmiä. Pystymme opastamaan, ohjaamaan ja rohkaisemaan asiakasta, että Dynaset-ratkaisu toimii, on luotettava ja tehokas. Luulin, että pioneerivaihe menisi nopeasti ohi, mutta kun vienti laajenee, asiakaskunta laajenee, pioneerityö – eli saada asiakas ymmärtämään hydrauliikan edut – on aivan samanlaista kuin 30 vuotta sitten.

Pioneerityötä Karppinen teki myös harrastuspuolellaan: hän rakennutti nykyiselle Dynasetin tontille kymmenen vuotta sitten Suomen ensimmäisen sisämotocrossradan, kun lajille oli liian vähän harrastuspaikkoja ja ympäristösyistä niitä oli luontoon vaikea perustaakaan.

– Tietysti yrittäjänä tein liiketoimintasuunnitelmat ja niiden mukaan liiketaloudelliset näkymät olivat hyvät. No, niistä laskelmista ei kymmenesosakaan ole toteutunut, mutta olemme pystyneet pitämään hallin auki ja sopeuttaneet kulut liiketoiminnan mukaan.

Nykyiselle tontille Menotien varteen Dynaset tuli vuonna 2001, ja tiloja on laajennettu viisi kertaa. Tänä keväänä julkisivupuolelle valmistuu uutta tilaa toimistolle ja tuotannolle.

– Mahdumme vielä tontille, ja vaikka tila alkaakin käydä vähiin, emme kyllä ole motocrossareenaa purkamassa.

”Uskaltakaa tehdä, vaikka virheitäkin”

Reijo Karppinen on johtanut Dynasetia yrityksen koko historian ajan lukuun ottamatta vuosia 2007–2009, jolloin yritykseen oli palkattu ulkopuolinen toimitusjohtaja. Karppinen johti puhetta hallituksessa.
– Ei se ollut minulle mikään eläköitymisvaihe, vaan halusimme terävöittää organisaatiota, viedä sitä eteenpäin. Vaikka sitten palattiinkin ”vanhoille urille”, organisaatio kyllä kehittyi.

Ulkopuolisen toimitusjohtajan aikana lama syveni ja muutaman virheratkaisun vuoksi yrityksen talous heikkeni.

– Tilanteeseen oli pakko puuttua. Laskin myöhemmin, että jos mitään ei olisi tehty, Dynaset olisi ollut kriisissä puolen vuoden päästä.

Reijo Karppinen sanoo, että talouslaman vaikeudet olivat hyvä opintokurssi myös organisaatiolle, vaikka huolet juuri sillä hetkellä painoivatkin.

– On iso arvo, että tilanne käytiin yhdessä läpi ja kasvettiin organisaationa. Eivät vaikeudet kulminoituneet kehenkään yksin. Nyt osataan entistä paremmin hoitaa asioita yhdessä.

Johtajuudessa on Karppisen mielestä omalla esimerkillä tekemisellä suuri merkitys.

– Alun perin suunnittelin tuotteita, myin ja vein, mutta kun yrityksessä alettiin tietokoneavusteinen suunnittelu, päätin, että ”Reijo ei koske tietokonesuunnitteluun”. Ennen piti olla kaikessa mukana, mutta nyt toiset saavat loistaa ja osata. Ratkaisu on minulle myös henkireikä, ei ole tarvinnut jäädä kaikkiin asioihin kiinni.

Samanlainen irrottautuminen oli poisjäänti operatiivisesta johtamisesta vuonna 2007.
– Halusin antaa organisaatiolle rohkeutta tehdä itse enemmän. Johtajana kannustan siihen, että uskaltakaa tehdä, vaikka virheitäkin, kyllä niitä sitten korjaillaan.

Omalla esimerkillä johtaminen on tärkeää, mutta Karppinen sanoo, että idolitkin ovat tärkeitä yritysstrategialle, johtajille ja työntekijöille.

– Ei tarvitse matkia eikä tehdä kuten idoli tekee, mutta voi napata itselleen joitain hyviä pointteja. Olen itse tosin omien polkujen kulkija, mutta käytän idoleja asioiden pohdinnassa. Yrityksen strategiaan olemme valinneet idoliksi erään saksalaisen teknologiatehtaan.

Tulevaisuus omissa käsissä

Sukupolvenvaihdos on aloitettu ja etenee hyvin. Tytär Anni on myyntipäällikkönä ja poika Atte suunnitteluinsinöörinä. Molemmat ovat tehneet töitä muuallakin, mutta opiskelujen myötä kumpikin hakeutui Dynasetiin töihin.
– Tekemisen kautta kiinnostus yritykseen ja sen asioihin on herännyt, ja tiedän, että siellä jo ideoidaan Dynasetin tulevaisuutta, nykyinen toimitusjohtaja myhäilee.

– Ja tulevaisuus… se näyttää loistavalta. Perustajayrittäjänä olen tyytyväinen ja iloinen, että omat jälkeläiset jatkavat. Töitä on tehtävä kovasti ja kehittyä pitää koko ajan, mutta koska olemme jo iso yritys, työssä on myös tietynlainen rauha: mikään ei vuodessa karkaa mihinkään ja voi seesteisesti tarkastella yrityksen kehityspolkua. Silloin asiat ovat hyvin, kun aina vuoden päästä olemme laadullisesti ja osaamiseltamme menneet eteenpäin. Työn tekeminen on ainut tapa, millä maailma kehittyy.

”Mikä oli parasta päivässä tänään?”

Omien oppiensa mukaisesti Reijo Karppinen alkoi kysellä lapsiltaan ura-ajatuksista, kun nämä olivat kymmenvuotiaita.

– Yrittäjyydestä ei puhuttu, mutta ovathan he esimerkkiä nähneet siinä, mitä elämäni on ollut.

Kun lapset olivat vieläkin pienempiä, kiireinen yrittäjä pyrki kuitenkin vaihtamaan iltaisin heidän kanssaan muutaman sanan.

– Pyysin aina kertomaan, mikä oli parasta päivässä tänään. Minusta oli tärkeää, että mieleen jäi jokin positiivinen ajatus.


Dynaset enduro netti

Reijo Karppinen sanoo olevansa hiki/kuntomoottoripyöräilyn markkinointimies. – Endurokisat ovat hauskoja
kuntolenkkejä ja kivoja tapahtumia. Viime vuosina olen ollut kolmasti mukana muun muassa Marokon Tuareg-rallissa.


Reijo Karppinen

Nelio lila 1958 syntyy Valtimolla

Nelio lila 1984 autoinsinööri, Tampereen teknillinen opisto

Ura

Nelio lila1984–86 hydrauliikkasuunnittelija Valmet ja Bronto Skylift

Nelio lila1986– yrittäjä, DYNASET Oy

Luottamustoimet

Yrittäjä-järjestö/ Kansainväliset asiat ja paikallisyhdistyksen hallitus; Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n hallitus, Mining Finland -vientiohjelman ohjausryhmän jäsen. Puheenjohtajana Kyrösjärven Seudun Moottoripyöräkerhossa K-SMPK:ssa.

Perhe

avoliitossa Kirsi Vuorenmaan kanssa, kaksi aikuista lasta, koti Ylöjärvellä.

Harrastukset

Enduromoottoripyöräily ja avantouinti.

”Enduro on tärkein kuntoiluharrastukseni. Aloitin 38-vuotiaana, ja nyt kun tänä vuonna täytän 60, olen paremmassa kunnossa kuin 38-vuotiaana olin.”

Motto


Rohkeasti maailmalla kontaktoimalla syntyy vientiä.

Mistä saat virtaa?

Ennen Dynasetin tuotekehityksestä ja vientikontaktoinneista, nyt virtaa antavat enduro metsäpoluilla ja läheiset ihmiset.

”Alkuaikoina kädet olivat todella syvällä tekemisessä, se oli valtavan hienoa aikaa ja siitä sai rajattomasti virtaa. Nyt kun roolini yrityksessä ei ole niin merkittävä, virtaa on saatava muualta.”

Huutomerkki lila
Dynaset – dyna tulee dynaamisesta ja dynamosta, set taas setistä eli tuoteperheestä.

Teksti Annikaisa Knuutila Kuvat Olli-Pekka Latvala