Tampereen kauppakamarilehti

Uuden ajan perinteinen asiakastapahtuma

Kirjoitettu January 19, 2016
Ilkka Virjo


Monet joutuvat jatkuvasti miettimään, mikä olisi luonteva tapa tavata ja kestitä yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Ravintoloissa on istuttu kyllästymiseen asti, eikä nykypäivänä kovin monella ole pitkiin illanistujaisiin aikaa tai kiinnostusta. Kaikenlaisia elämyksiä ja tapahtumia on tarjolla erikoisuudentavoitteluun asti. Sen sijaan joukkuepallopelit ovat edustamisen ja verkostoitumisen muotona jääneet viime vuosina vähemmälle, vaikka ne tarjoavat siihen toimivan, perinteisen, edullisen ja hauskan alustan.

Pallopelissä on jotain maagista. Ne ovat niitä harvoja tilanteita, joissa aikuiset voivat koko olemuksellaan heittäytyä leikkimään ilman, että sitä pidetään lapsellisena. Kaupan päälle tulee kuin huomaamatta myös kuntoiltua. Pallokentällä ihmiset kohtaavat muusta asemastaan riippumatta tasavertaisina, rennossa ja arjen kahleista vapaassa ympäristössä.

Kutsumalla vaikkapa asiakasyrityksiä yhteiseen lentopalloturnaukseen luodaan pohjaa hyvälle yhteistyölle myöhemmin. Kentällä tutustutaan yhdessä roolissa ja otteluiden välinen luppoaika tarjoaa hyviä tilaisuuksia muunlaiselle jutustelulle.

Samassa joukkueessa pelaaminen on usein intensiivistä. Yhteisen päämäärän eteen ponnistelu luo hyvin nopeasti myös yhteenkuuluvuuden tunteen. Tätä tosiasiaa hyödyntäen voidaan parantaa yrityksen tai yksikön yhteishenkeä kamppailemalla pallokentällä vaikka naapurifirmoja tai toisia yksiköitä vastaan. Parhaimmillaan vuotuinen turnaus tai sarja tuo kipinää arkeen todella pitkäksi aikaa, kun pelejä voidaan spekuloida ja hehkuttaa etu- ja jälkikäteen.

Mikään tapahtuma ei kuitenkaan onnistu aivan itsestään. Yksi syy tämäntyyppisen toiminnan vähäisyyteen voikin olla se, että sarjojen ja turnausten järjestäminen on vaivalloista hommaa, jota perinteisesti joku on ärräpäitä päästellen hoitanut oman toimensa ohella.

Nykyaika on tehnyt järjestämisestäkin helppoa. Ystävyysottelun, turnauksen tai sarjan isännän tai emännän ei tarvitse itse vaivata päätään tilavarauksilla, tuomareilla, varusteilla, säännöillä, otteluohjelmilla, pokaaleilla, vaan koko jutun voi hankkia kätevästi ostopalveluna. Näin kokoonkutsujalle jää aikaa asiakkaiden kanssa jutusteluun ja verkostoitumiseen – sekä tietysti hauskimpaan osaan eli itse peliin.

Ilkka Virjo
toimitusjohtaja
Oy Höntsy Ab

Kirjoittaja uskoo pallopelien verkostoivaan ja virkistävään voimaan ja järjestää kaikenlaisia palloilutapahtumia yli 8000 tilaisuuden kokemuksella.

www.hontsy.fi

Kategoriat: