Työelämään tutustumassa

Kun syksyllä lukuvuosi alkoi ja yhteishaun jännitys myös, oli aika jo miettiä yhdeksännen luokan TET-paikkaa. Meidän koulussamme, Wivi Lönnin koulun yläasteella 9. luokan TET kestää kaksi viikkoa ja niiden välissä on syysloma.

Systeemi koulussamme menee niin, että molemmille työelämään tutustumisviikoille pitää etsiä eri TET-paikka. Itse menin ensimmäisellä viikolla Tampereen teknilliseen yliopistoon, fysiikan laboratorioon ja nyt toisella viikolla olin Tampereen kauppakamarissa.

Kauppakamariin päädyin oppilaskuntamme ohjaavan opettajan ehdotuksesta. Hän varaa aina paikan puheenjohtajalle ja kun itse viime vuonna olin puheenjohtaja, paikka varattiin minulle. Itse olen tykännyt olla täällä ja mielenkiintoista puuhailua on ollutkin. Tänne tullessa en paljon kauppakamarista tiennyt, kun nyt asia on aivan toisin. Olen oppinut paljon yritystoimintaan, koulutukseen, tulliin, viestintään sekä edunvalvontaan liittyviä asioita. Lisäksi on ollut aivan uusi kokemus olla toimistossa töissä. Olen huomannut, että pienemmässä yrityksessä riittää kaikennäköistä työtä, hyllyjen järjestämisestä sekä papereiden järjestelystä seminaareissa käymiseen ja pormestarin tapaamiseen asti.

Kaikki TET-paikat eivät suinkaan ole samanlaisia. Yksi kaverini on Trampolin Parkissa valvontahommissa ja toinen päiväkodissa leikittämässä lapsia. Yksi on Uuden Päivän kuvausryhmän hommissa ja toinen kirjoittelee lehtijuttuja Tamperelaiseen. Pari kaveria on Pyrinnön toimistolla tekemässä Excel-taulukoita sekä inventaarioita ja yksi pelikaupassa töissä. Muutama kaveri on kahviloissa ja ravintoloissa töissä. Ja tietenkin monet ovat lähikaupassa nostelemassa tavaroita hyllyille. Tässä oli vasta osa eli monimuotoisuutta riittää kyllä.

Tämä on hyvä tapa oppia työpaikoista, tietenkin ollessa omassa työhön tutustumispaikassa, mutta myös koulukavereiden kokemusten kautta. Sillä kun taas palaamme kouluun, käymme opon tunneilla kaikkien työpaikat läpi. Mielestäni TET-jaksot ovat todella hyvä tapa oppia työelämästä ja olisi hyvä, että niitä olisi enemmän, mutta ongelmana on se, että opetussuunnitelmaa ei voida toteuttaa, jos liian suuri osa tunneista menee TET:issä. Sen lisäksi, että me itse menemme töihin johonkin työpaikkaan, myös yritykset voisivat tulla kouluihin kertomaan toiminnastaan esimerkiksi monialaisten oppimisympäristöviikkojen aikana. Se olisi myös oiva tilaisuus yrityksille kommunikoida nuorten kanssa!

Kirjoittaja on Tomas Capiten, Wivi Lönnin koulun yläasteen Ranska-linjan 9.-luokkalainen.