Tampereen kauppakamarilehti

Perinteiset kauppakumppanit fokuksessa

Kirjoitettu November 30, 2016

Maailmankaupassa kellotetaan viides peräkkäinen vuosi, kun kasvu jää alle kolmen prosentin. Suomen kannalta vientivuosi jää todennäköisesti vielä tänä vuonna miinusmerkkiseksi tai samalle tasolle kuin vuonna 2015. Toisaalta teollisuuden isot päämiehet ovat raportoineet uusista tilauksista. Rakennusbuumi ja laivainvestoinnit ovat lisänneet pienten ja keskisuurten konepajojen tuotteiden kysyntää.

Haasteitakin tietysti on, maailmankaupan ja Suomen kannalta huonoja signaaleja on vapaakaupan vastatuuli, joka vahvistui Trumpin valinnan myötä ja TTIP-sopimuksen kaaduttua. Iso joukko suomalaisia health- ja biotech-alojen yrityksiä varmasti pettyi. Juuri Yhdysvallat tarjoaisi toimialalle suuren potentiaalin, mutta markkinoille on hyvin vaikea päästä.

Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n mukaan erilaiset kaupan esteet nousivat peräti 40 prosenttia vuonna 2015 suurimmissa talouksissa. Vapaakaupan vastustajien iloon on vaikea yhtyä. Suomi on pieni, mutta avoin yhteiskunta jonka yritykset tuottavat hyödykkeitä globaaleille markkinoille. Tällaisille maille kaikki viennin esteet ovat erityisen myrkyllisiä.

Tampereen kauppakamarin kansainvälistymistoiminnan vuosi on ollut vilkas. Olemme tänä vuonna keskittyneet tuttuihin kauppakumppaneihimme. Agendalla ovat olleet Ruotsi, Saksa, Hollanti, Ranska ja USA. Ripaus eksotiikkaa koettiin syksyn alussa, kun latinalaisen Amerikan Suomen suurlähettiläitä vieraili kauppakamarissa.

Tilaisuudet ovat kiinnostaneet jäseniämme kovasti. Se on tietyllä tavalla osoitus siitä, että perinteiset kauppakumppanit pitävät pintansa eikä pikavoittoja haeta juoksemalla jokaisen trendimarkkinan perässä.

Tampereen kauppakamarissa selvitetään vielä vuoden lopuksi kansainvälistä kauppaa ja toimintaa harjoittavien yritysten viennin haasteita kansainvälistymiskartoituksella. Joka toinen vuosi tehtävä kartoitus on antanut arvokasta tietoa jo vuodesta 2002. Kyselyn avulla saamme tietoa, millaisia kansainvälistymispalveluita yritykset haluavat ja siitä mihin Pirkanmaan vienti suuntautuu. Se on tärkeä tieto, kun viemme viestiä eteenpäin esimerkiksi Team Finland -palvelujen kehittämiseksi.

Jos saat kyselyn, niin toivon että käytät muutaman minuutin vastaamiseen!

Markus Sjölund
Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja

Kategoriat: