Hyviä talousuutisia kesätyörintamalta

Kesätöitä kannattaa hakea ajoissa, mutta vielä ei ole myöhäistä.

Tähän aikaan kesätöiden haku on kiivaimmillaan.

Vuodenvaihteen jälkeen ja hiihtolomien aikaan monet vanhemmat tiedustelevat nuoriltaan, ovatko he jo muistaneet hakea kesätöitä. Onnekkaimmat ovat pestin jo varmistaneet, toiset vielä lähettävät hakemuksia.

Kesätöitä kannattaa hakea ajoissa, mutta vielä ei ole missään nimessä liian myöhäistä hakea kesätöihin. Kauppakamarin kesätyökyselyyn vastanneista 265 yrityksestä lähes 70 prosenttia ilmoitti helmikuun viimeisellä viikolla, että heille voi vielä hakea kesätöihin.

Kaiken kaikkiaan kesätyötilanne näyttää yrityksissä lähestulkoon samanlaiselta kuin vuosi sitten. Suorastaan erinomaiselta, jos sitä vertaa Pirkanmaan ja erityisesti Tampereen työllisyystilanteeseen. Ainoastaan teollisuuden piirissä on hieman viime vuotta vähemmän kesätöitä.

Kauppakamarin jäsenyrityksistä ja yhteisöistä 63 prosenttia palkkaa kesätyöntekijöitä ensi kesänä. Kesätyöpaikkakyselyyn vastanneissa 265 organisaatiossa on ainakin 4 120 kesätyöpaikkaa. Teollisuus- ja rakennusaloilla kesäpesteistä on 16 prosenttia, julkisella sektorilla ja järjestöissä 20 prosenttia, palvelualoilla 24 prosenttia, kaupan sekä majoitus- ja ravintola-aloilla 40 prosenttia eli suurin osa kesätöistä. Näiden päälle tulee vielä paljon kuntayhtymien ja seurakuntien kesätyöpaikkoja.

Pisimmällä valinnoissaan ovat kaupan sekä majoitus- ja ravintola-alat. Noin neljännes toimialan vastaajista oli valinnut jo kesätyöntekijät. Kiinnostavaa kesätyötä kannattaa silti kysyä suoraan yrityksistä. Useat vastaajat arvostivat sitä, että nuori osoittaa aktiivisuutta tiedustelemalla työpaikkaa suoraan yrityksestä.

Kesätyöpaikat ovat yhä enemmän piilossa siinä mielessä, että osa ei ilmoittele sen kummemmin tarjolla olevista työpaikoista. Tähän on pari syytä. Yksi on valtava hakemustulva. Toinen on se, että varsinkin pienemmissä yrityksissä kesätyöntekijällä on suuri vastuu yrityksen vakiohenkilökunnan ollessa kesälomalla. Rekrytoinnin täytyy mennä kerralla nappiin. Tällöin kesätyöntekijää etsitään omista sidosryhmistä tai perheestä. Yrityksessä ollut tuttu harjoittelija on myös vahvoilla.

Suurimmat esteet kesätyöntekijän palkkaamiselle olivat sopivien tehtävien puute tai suhdannetilanne. Aika korjaa suhdannetilanteen, mutta sopivien työtehtävien puute on pitkällisempi haaste. Sopivia työtehtäviä tarvitsevat nuoret, jotka eivät vielä ole 18-vuotiaita ja joilla ei ole erityisesti ammattitaitoa. Kesätyöt ovat usein ensikosketus omaan rahaan ja vastuun ottamiseen uudessa ympäristössä.

Harmittavan usein myös ilmoitettiin, ettei ole aikaa perehdyttää kesätyöntekijää. Kannustan kuitenkin miettimään, voisiko tätä aikaa löytää. Nuoren työntekijän perehdyttäminen voi olla parhaimmillaan kannattava investointi yrityksen kiireapuun ja tulevaisuuden työvoiman saantiin.

Markus Sjölund
Kirjoittaja on Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja, jonka vastuualueena ovat vaikuttaminen ja edunvalvonta sekä kansainväliset asiat.